GRK Rail Oy on tehnyt aliurakkasopimuksen pääurakoitsija Skanskan kanssa Helsingin Ruskeasuolla sijaitsevan linja-autovarikon alueelle rakennettavan uuden yhdistetyn raitiovaunu- ja bussivarikon ratateknisten järjestelmien suunnittelusta ja rakentamisesta. Projekti on kaksivaiheinen ja se on käynnistynyt kehitysvaiheella. Ensimmäisessä vaiheessa projekti työllistää GRK Raililta 3–5 ratatekniikan suunnittelijaa. Kehitysvaiheen tarkoituksena on kehittää olemassa olevaa suunnitelmaa käymällä läpi voittaneessa tarjouksessa esiin tulleita kehitysideoita.
Ruskeasuon raitiovaunuvarikkohanke sisältää raitiovaunujen säilytyshallin noin 100 raitiovaunulle, huolto-, sosiaali- ja tekniset tilat, henkilökunnan pysäköintipaikat, bussien pesulinjarakennukset sekä väestönsuojan ja meluesteet. Varikkorakennuksen kattotasolle sijoitetaan bussivarikko noin 200 bussille. Ruskeasuon varikko tulee valmistuttuaan olemaan Helsingin raitioliikenteen päävarikko uudistettavan Koskelan varikon ohella.
GRK Railin sopimuksen arvo on noin 15 miljoonaa euroa sisältäen kehitysvaiheen ratateknisten järjestelmien suunnittelun ja rakentamisen. Urakkasumma tarkentuu kehitysvaiheen jälkeen suunnitelmien valmistuttua. Rakennustyöt GRK Railin osalta käynnistyvät syksyllä 2022. Varikkoalueen muiden rakennustöiden on määrä alkaa tämän vuoden lopulla. Hankkeen valmistumisaika on loppusyksyllä 2023. Loppuasiakkaana hankkeessa on HKL:n tytäryhtiö Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy.
Havainnekuvassa uusi varikko on vasemmalla, kattotasolla bussivarikko ja sen alla raitiovaunuvarikko. Kuva: HKL