Helsingin Jätkäsaaren keskuspuiston rakentamisen ensimmäinen vaihe, Hyväntoivonpuisto, sai huhtikuun lopulla odotetun siltansa. Välimerenkadun ylittävä kävelysilta on tarpeen, koska täytemaalle perustetun puiston maanpinnan taso sijaitsee useita metrejä vallitsevan kadunpinnan yläpuolella.
Huhtikuun lopulla yötyönä toteutetun Jätkäsaaren sillan asennus vaati huolellista valmistautumista. Silta-asennusta varten nostureille ja siirtoreiteille piti raivata tilaa 15 metrin säteellä. Myös raitioteiden ajolangat piti väliaikaisesti poistaa. Osasyy tilanahtauteen oli se, että asennuspaikan lähiympäristössä on käynnissä kolme suurehkoa kerrostalotyömaata.
X-muotoisen terässillan nostotyö vaati useiden viikkojen valmistelun ja kaksi massiivista nosturia. Samaan aikaan kun nosturit nousivat osa osalta korkeuksiinsa, silta siirrettiin kolmella lavetilla kohti lopullista paikkaa läheiseltä Saukonlaiturilta, jonne silta oli tuotu meriteitse Virosta.
”Lavettisiirto, vaiheista etukäteen arvioiden kriittisin, sujui juuri kuten olimme suunnitelleet. Etukäteen kävimme aliurakoitsijan kanssa tarkasti läpi, miten välttää painavan lastin kiepahdukset ja luiskahdukset ja miten pitää reitin korkeuserot hallinnassa. Siinä vaihdettiin useampia revisioita ennen kuin lopullinen ratkaisu löytyi”, kertoo Graniittirakennus Kallion työpäällikkö Roope Korpela.
Itse asennus sujui noin kahdessa tunnissa. Lopullisesti silta on valmis sen jälkeen kun kansi on raudoitettu ja valettu, mikä vie yhteensä noin kuukauden sillan rungon asennushetkestä lukien.
HKR:n projektipäällikkö Petra Rantalainen pitää Välimerenkadun sillan valmistumista keskeisenä vaiheena Jätkäsaaren rakentamiskokonaisuudessa, koska se hänen mukaansa parantaa oleellisesti liikkumisen turvallisuutta työmaantäyteisessä kaupunginosassa.
”Keväällä alkavan viherrakennusurakan valmistuttua osa puistosta tulee palvelemaan käyttötarkoituksessaan. Tässäkin mielessä silta on välttämätön”, Rantalainen sanoo.
Nyt asennetun X-terässillan kanssa lähes identtinen terässilta tullaan Rantalaisen mukaan asentamaan muutaman sadan metrin verran ensimmäistä siltaa etelämmäs. Tämä toinen silta on osa Hyväntoivonpuiston eteläistä suunnittelukokonaisuutta, jonka tultua aikanaan toteutetuksi koko puisto on valmis.
Puistossa myös vaativia betonitöitä
Hyväntoivonpuiston ensimmäinen vaihe valmistuu joulukuussa. Siihen sisältyy vaativan siltatyön lisäksi muodoiltaan ja mitoiltaan vaativia betonisia ”taidetukimuureja”, yhteensä 14 kappaletta.
Graniittirakennus Kallion urakkaan sillan lisäksi sisältyvät paikallavalettavat betonirakenteet olivat sillan asennukseen mennessä 70-prosenttisesti valmiit, ja tukimuurien kuorielementtien asennus oli alkanut. Myös elementtien geometria poikkeaa tavanomaisesta.
_ 90 astetta on tässä kohteessa jokseenkin tuntematon kulma, kertoo elementit toimittaneen Betoniluoman varatoimitusjohtaja Mikko Torvela.
Kaikki rakenteet on tietomallinnettu, myös mustasta graniitista työstettävät porraskivet, jotka valmistetaan mittoihinsa jo kivet toimittaneen Loimaan Kivi Oy:n tehtaalla.
Perinteisiä rakennepiirustuksia työmaalla on käytössä vain vähän: vain paikallavalurakenteiden raudoitukset on esitetty printatuissa kuvissa.
Jätkäsaaren ensimmäiset asuinkorttelit valmistuivat vuonna 2012, ja koko alue on suunnitellulta rakennuskannaltaan valmis 2030-luvulla. Hyväntoivonpuisto tulee toimimaan levähdyspaikkana uusien kortteleiden ja uuden katuverkoston keskiössä.