Harjoittelijoiden kokemuksia
Harjoittelijat ovat kertoneet kesän kuulumisiaan GRK:n somekanavissa.
Lue alta, mitä harjoittelu GRK:lla voi sisältää.
Sähkö- ja automaatioalan insinööriksi opiskeleva Felix oli kesän 2023 GRK:n rataliiketoiminnoissa ratatyöntekijä-harjoittelijana. Felix työskenteli Kuura-allianssin kunnossapidossa pääasiallisesti mittausryhmän kanssa tutkausten parissa ja radan tuentatöissä.
Nyt syksyn tullen Felix on palannut opintojen pariin, mutta hän jatkaa työskentelemistä myös koulun ohessa.
Tässä otteita Felixin haastattelusta, joka löytyy kokonaisuudessaan verkkosivuilta.
🎤 Millaista oli aloittaa työt GRK:lla?
👷 “Minut otettiin todella hyvin vastaan. Heti alkuun minut perehdytettiin päällysrakenne töihin todella kattavasti. Työkaverit olivat valmiina vastaamaan kysymyksiin ja näyttämään, kuinka jokainen työvaihe tehdään kunnolla. Työryhmä oli todella mukava ja avoin, joten heidän kanssaan oli helppoa aloittaa työt.”
🎤 Mitä uutta opit kesän aikana?
👷 ”Opin todella paljon kesän aikana mittauspuolen töistä. Työssä käytettävä tutka oli minulle entuudestaan tuntematon laite. Nyt osaan käyttää tutkaa radalla mm. kaapelireittien varmistamiseen ja ymmärrän, mikä vaikuttaa tuloksiin, ja voiko tuloksiin luottaa. Osaan myös etsiä oikean kaapelin ja varmistaa, meneekö se kaapelikartan mukaisessa paikassa. ”
Lue koko juttu täältä!
Aino työskenteli kesällä 2024 harjoittelijana GRK:lla työnjohtotehtävissä Hailuodon hankkeen parissa. Hankkeessa rakennetaan kiinteä maantieyhteys Oulun ja Hailuodon välille, joka pitää sisällään pengertieosuuden sekä Huikun ja Riutun pitkät sillat. GRK:sta Ainolla on kokemusta jo viime kesältä ja positiivinen kokemus saikin Ainon hakemaan uudestaan töihin GRK:lle.
🎤 Miten kuulit GRK:sta ja päätit hakea harjoitteluun?
👷♀️ ” GRK:sta taisin kuulla alun perin koulun kautta, kun ensimmäinen harjoittelu tuli ajankohtaiseksi. Päätin hakea, koska GRK:n työmaat vaikuttivat monipuolisilta ja mielenkiintoisilta, sekä yrityksen arvot hyviltä. Lisäksi luin harjoittelijoiden kokemuksia ja soitettuani lisätietoja paikasta, sain hyvän vaikutelman sekä iloisen vastaanoton. Viime kesän jälkeen halusinkin ehdottomasti jatkaa GRK:lla myös tänä kesänä.”
🎤 Mitä kertoisit niille, jotka miettivät hakemista GRK:lle?
👷♀️ ” Voisin hyvillä mielin suositella GRK:ta harkkapaikaksi niille, jotka miettivät kannattaako hakea. Tullessani GRK:lle ensimmäisenä kesänä, ei minulla ollut lainkaan käytännön kokemusta alalta. Silti minut otettiin hyvin vastaan ja töihin oli helppo tulla. En olisi voinut toivoa parempaa harjoittelupaikkaa ja tukea alkavalle työuralleni yhdyskuntatekniikan parissa. ”
Kuulumisia tämän kesän 2023 harjoittelijoiltamme!
Hämeen ammattikorkeakoulussa kolmatta vuotta hortonomeiksi opiskelevat Roosa-Maria Koivuniemi ja Aino Niskanen ovat ensimmäistä kesäänsä töissä harjoittelijoina GRK:lla viherrakentamisen puolella. He työskentelevät työparina kiertäen eri työmaita pääasiassa eteläisessä Suomessa. Molemmat tekevät myös opintoihinsa kuuluvan opinnäytetyön GRK:lle.
Sekä Roosa-Maria että Aino kokevat, että heidät otettiin todella hyvin vastaan töitä aloittaessa. Työtään he kuvailevat todella fyysiseksi, mutta mukavaksi, monipuoliseksi ja mieleiseksi. Parasta työssä onkin juuri työn monipuolisuus ja mukavan, tutun työparin kanssa työskentely. Molemmat mainitsevat, että työn lomassa pääsee oppimaan ja näkemään paljon uutta. Aino on erityisesti huomannut oppineensa paljon uusista kasvilajeista ja saaneensa uutta näkökulmaa itselle uusien käytännön ratkaisujen ja toteutuksien näkemisestä. Myös työmaiden käytännöt ja ohjeet ovat tulleet nopeasti tutuiksi!
Viherpuolella työntekijöiden työtehtäviin kuuluvat työmailla muun muassa viheralueiden istutukset ja hoito sekä aiemmin toteutettujen viheralueiden takuuhoidot. Pienimmillään työmaan viherrakentamiseen voi kuulua saneeraustöiden jälkeinen nurmialueiden ennallistaminen. Suurimmillaan viherrakentamiskohteet ovat isojen väylien varrelle tehtäviä massaistutuksia ja vaativia hulevesiratkaisuja istutustöineen.
Omalla alallaan Roosa-Mariaa ja Ainoa kiinnostaa erityisesti tulevaisuuden kaupunkiympäristöt ja niiden rakentaminen vihreämpään suuntaan. Lähitulevaisuuden suunnitelmissa molemmilla on ensin opintojen suorittaminen loppuun sekä kokemuksen kasvattaminen ja uuden oppiminen alalta. Tietenkin toiveena on myös päästä jatkamaan töitä GRK:lla!
Moikat Helsingistä!
Kesä on mennyt vauhdilla ja raitiotie Pasilassa lähenee kulkemista. Paljon on tullut kesän aikana tehtyä – kaapelijatkoja vanhoista paperieristeisistä kaapeleista, kannatin- ja ajolankojen asennusta sekä erilaisten turva- ja ohjausjärjestelmien koteloiden asennuksia. Myös maadoitus- ja syöttökaapeleiden asennuksia ja katkoja sähköradalla, jotta huoltotyöt onnistuvat juna-asemilla.
Työssä olen nähnyt raitiotien vaatimia teiden rakennustöitä sekä yhteistyötä eri osastojen välillä. Hauskaa ja antoisaa on ollut! Vielä pari viikkoa painetaan töitä täysillä ennen koulun alkua.
Terveisin Jyrki
Terveisiä Tanelilta, joka on toista kesää GRK:lla työnjohtoharjoittelijana.
Vauhdikas kesä alkaa olla pian takanapäin ja on aika palata viimeiselle kouluvuodelle Tampereelle TAMKiin. Tähän kesään on mahtunut töitä niin maan alla kuin päälläkin. Huhtikuun alussa aloitin Espoossa Länsimetrossa tarkastusraiteen ja junien yösäilön muutostyöurakan töissä. Täyttötyössä, joita teimme, oman haasteensa toivat työmaan logistiikka ja murskeen haalaus tunneliin.
Työt Länsimetrossa valmistuivat aikataulussaan ja siirryin Helsingin Vuosaareen Helenin biolämpölaitoksen pintarakenneurakkaan. Urakan läpiviennissä on korostunut töiden yhteensovitus eri toimijoiden kanssa ja kyky joustaa tarvittaessa. Vastuuta on annettu reilusti ja olen pääasiassa toiminut työmaalla itsenäisesti, työt ovat edenneet hyvin ja aikataulussa parista yllätyksellisestä lisätyöstä huolimatta.
Helenin ja Länsimetron projekteissa on korostunut infran monipuolisuus. Kahta samanlaista kohdetta ei ole! Syksyllä olisi tarkoitus alkaa tekemään insinöörityötä ja saada paperit kouraan ensi keväänä.
Moikka, täällä kirjoittelee Sarita! Kesä GRK:lla on mennyt hurjan nopeasti jälleen kerran. Arkisin olemme louhineet pääkaupunkiseudulla, viikonloppuisin Luumäki–Lappeenranta-akselilla Luumäki–Imatra-ratahankkeen perusparannusurakassa. Olen mm. huolehtinut kaluston siirrosta, porannut ja avustanut panostuksessa sekä laatinut aluesuunnitelmia ja työvaihekohtaisia laatusuunnitelmia. Louhinta on niin monitahoista, että tietoa on tullut hurjan paljon. Kentällä asiat oppii ja ymmärtää paremmin tekemällä kuin koulun penkillä istumalla. Louhintaporukka on mahtava, ja olen oppinut alan ammattilaisilta hyvin paljon.
Elokuun lopulla pitää palata kouluun suorittamaan opinnot loppuun. Sen jälkeen voin keskittyä louhintoihin. Tähtäimessä onkin seuraavaksi panostajan pätevyys.