Virossa on tavoitteena sähköistää suurin osan maan rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä. Eesti Raudtee (Estonian Railways) on valinnut GRK:n toteuttamaan Tapasta Narvaan kulkevan rataosuuden sähköistämistä. Hankkeen kokonaisarvo on noin 84 miljoonaa euroa. Kyseessä on merkittävä osuus Viron rautateiden sähköistämisessä, sillä hankkeen aikana sähköistetään noin 150 kilometriä rataa. GRK saa näin yhä vahvemman jalansijan Virossa.
Eesti Raudtee valitsi tarjouskilpailun perusteella GRK Suomi Oy:n ja GRK Eesti AS:n toteuttamaan hanketta, jossa Tapasta Narvaan kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran.
Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta aiemmin vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat olleet sähköistettyjä. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.
Hanke siirtyi GRK:n tilauskantaan sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä 10. joulukuuta 2024. Urakan pitää olla kokonaisuudessaan valmis kesään 2027 mennessä.
”Olemme ylpeitä saadessamme toteuttaa tätä merkittävää sähköistämisprojektia, joka tukee kestävää kehitystä ja modernisoi raideliikennettä. Virossa raideliikenteen kehittäminen ja siihen tehdyt investoinnit tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää osaamistamme. Aiempi kokemuksemme Aegvidu–Tapa–Tartto-rataosuuden sähköistämisestä on antanut meille vahvan pohjan onnistua myös tässä hankkeessa”, GRK:n Viron maayhtiön toimitusjohtaja Roben Tiit sanoo.
Sähköradan suunnittelun ja toteutuksen lisäksi GRK vastaa kunnossapidosta
Hankkeen aikana GRK vastaa sähköistysjärjestelmän suunnittelusta ja rakentamisesta. Tämän lisäksi kokonaisuuteen kuuluu kunnossapitosopimus, jonka perusteella GRK vastaa rakentamisen jälkeen vähintään viiden vuoden ajan (2025–2030) sähköraiteen viankorjauksesta ja huollosta.
Tapa-Narva välinen rataosuus on henkilö- ja tavaraliikenteen käytössä. Urakka vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä rakennusvaiheessa hanke työllistää GRK:n ammattilaisia Virosta ja Suomessa.
Hanke on monipuolinen. Suunnittelutyö sisältää mm. pohjatutkimukset, geosuunnittelun, pylvässijoittelun, sähkörata- ja rakennesuunnittelun sekä maadoitukset. Sähköradan rakentaminen pitää sisällään perustukset, pylväät, portaalit ja ajojohdinjärjestelmät. Lisäksi urakkaan kuuluu rataosan sähkönsyötön suunnittelu ja rakentaminen.
”Virossa sähköradalle tulee 2×25 kV- sähköistysjärjestelmä, joka on käytössä osalla rataosia myös Suomessa. Suurin osa Suomen henkilöliikenteestä kulkee sähkövetoisesti, joten meille on kertynyt runsaasti kokemusta kyseisestä sähköratajärjestelmästä sekä Suomesta että Virosta,” sanoo GRK Suomi Oy:n rataliiketoiminnan johtaja Mikko Nyhä .
Sopimuksessa merkittävää on myös se, että rakentamisen jälkeen kunnossapito siirtyy GRK:lle. Virossa rataverkon kunnossapitoa ei ole aiemmin merkittävästi ulkoistettu. Tilaajalla on mahdollisuus uusia kunnossapitosopimus neljä kertaa, ja jokainen kunnossapitojakso voi kestää viisi vuotta kerrallaan.
”Meillä on hyvää kokemusta Suomesta, jossa olemme vastanneet ratojen kunnossapidosta pääkaupunkiseudulla ja Lounais-Suomessa sekä sähköratakunnossapidosta Tampereen käyttökeskusalueella. Käytännössä GRK vastaa siitä, että rataverkko pidetään liikennekelpoisena koko ajan. GRK:n kunnossapitoon kuuluu mm. ympärivuorokautinen päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot ja viankorjaukset”, Nyhä kertoo.