Vantaan kaupunki on allekirjoittanut ratikan kehitysvaiheen sopimuksen allianssien palveluntuottajien kanssa 23.10.2024. GRK:n ja Kreaten muodostama ryhmittymä rakentaa Vantaan ratikan itäosan välillä Tikkurila-Länsimäki. Kehitysvaiheen aikana ratikan rakentajat ja suunnittelijat viimeistelevät suunnitelmia ja valmistautuvat aloittamaan rakentamisen vuonna 2025.
Vantaan ratikka on kulkenut päätös kerralla eteenpäin. Vantaan kaupunkitilalautakunta on päättänyt 4.9. kokouksessaan, että GRK Suomen ja Kreaten muodostama ryhmittymä valitaan rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila-Länsimäki. Allianssiin kuuluvat myös eri kilpailutuksella valitut suunnittelijaosapuolet AFRY Finland, Sweco Finland ja WSP Finland. Ratikan allianssihankinnan kokonaisarvo on noin 660 miljoonaa euroa. Vantaan ratikan rakentaminen jakaantuu kahteen allianssiin, jossa toinen allianssi vastaa ratikkahankkeen länsiosasta välillä Lentoasema–Tikkurila.
Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi MAL-sopimuksen 21.10.2024. Kyse on valtion ja Helsingin seudun kuntien välisestä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksesta kymmeneksi vuodeksi 2035 saakka. Valtio hyväksyi sopimuksen periaatteet syyskuussa. Tuolloin varmistui valtionosuus ratikalle.
”Hienoa, että Tilaajan päätöksenteko etenee ja pääsemme aloittamaan tämän merkittävän hankkeen kehitysvaiheen yhdessä tilaajan, suunnittelijan ja toisen allianssin kanssa. Pyrimme tehokkaaseen kehitysvaiheen läpivientiin tavoitteena varmistaa toteutusvaiheeseen siirtymisen edellytykset kesällä 2025.” , kertoo projektipäällikkö Jonna Tuomiranta
Ratikka kulkee Mellunmäestä lentoasemalle
Vantaan ratikka on 19 kilometrin pituinen poikittainen raideyhteys, joka kulkee Helsingin puolelta Mellunmäen metroasemalta ja etenee Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Reitti mukailee Vantaan käytetyintä runkobussilinjaa 570, ja ratikkareitti rakennetaan pääosin olemassa olevalle katuverkolle.
GRK:lla ja Kreatella on 50/50 osuus Vantaan ratikan noin 8,5 kilometrin mittaisen itäosan rakentamisesta.
”Kiskojen lisäksi ratikkahankkeen yhteydessä uusitaan katualueita kokonaisuudessaan. Katurakenteet, ajokaistat sekä kävely- ja pyöräväylät uudistuvat kokonaisuudessaan. Samalla tehdään maanalaisten vesihuollon ja muiden putki- ja kaapelilinjojen perusparannusta. Vantaan katujen ja kuntatekniikan korjausvelka pienenee merkittävästi ratikkahankkeen myötä”, Vantaan kaupungin tiedotteessa todetaan.
Lisäksi itäosalla toteutetaan uusia siltoja muun muassa Kehä III:n ja Porvoonväylän yli. Uudet raitiotiepysäkit ovat Kuusikko, Lahdenväylä, Kaskela, Hakunila, Hepokuja, Vaarala, Kuussilta, Fazerila, Rajakylä ja Länsimäki.
Ratikka on Vantaalle merkittävä kaupunkikehityshanke, sillä se tuo kaupungin itäiset osat raideliikenteen piiriin ja sujuvoittaa reitin varren kaupunkikeskusten sisäistä liikkumista ja tukee niiden täydennysrakentamista. Reitin varrelle tavoitellaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä