Salon kaupunki ja Magment UG on tehnyt aiesopimuksen pilottihankkeesta koskien bussien ja sähköautojen langatonta latausta. Sähkömagneettista induktiota hyödyntävä latauspaikka on ensimmäinen laatuaan ja se toteutetaan Salon IoT-campukselle. Latauksen koealueena toimii Salon kaupunkiympäristö. Saksalainen Magment UG on valinnut hankkeen yhteistyökumppaneiksi suomalaiset GRK Oy:n ja Winco Oy:n. Urakan arvo pilottihankkeen toteutuessa on n. 1 miljoonaa euroa.
Salon langattoman latauksen hankkeessa yhdistyy sekä sähkö- että infrarakentaminen. Magment toimittaa erikoisbetonilaatat, joiden sisään latauskäämi on upotettu. Laatan valmistamisessa käytettävä magneettinen betoni on Magmentin patentoima tuote, jolla latauskenttä saadaan kohdistettua ja hyötysuhdetta parannettua. Magneettisen betonin rakenne vastaa lujuudeltaan tavallista betonilaattaa, mistä johtuen se sopii erinomaisesti tiehen asennettavaksi. Pidemmällä tähtäimellä Magment uskoo induktiolatauksen syrjäyttävän johdot ja pistorasiat sähköautojen lataamisessa nopeutensa ja käyttömukavuutensa ansiosta.
GRK:n työmaapäällikkö Ville Lonka on aktiivisesti mukana laattojen kehittämisessä. Kehitystyössä kiinnitetään erityistä huolta siitä, että valittu ratkaisu soveltuu sekä suomalaiseen maaperään että sääolosuhteisiin. Metrin levyiset ja kaksi metriä pitkät betonilaatat asennetaan asfaltin alle noin parinkymmenen sentin syvyyteen. Asfalttikerrosta voidaan huoltaa ja uusia kuten normaalia kadun pintaa.
Pilotin ensimmäisessä vaiheessa Saloon on kaavailtu rakennettavaksi 22 kW:n tehoinen langaton latausasema. Käytännössä ajoneuvo pysähtyy magnetisoivalle alustalle ja ajoneuvon vastaanotin lataa itsensä sitä kautta suoraan asfaltista. Johtoja tai pistorasioita ei tarvita. ”Latausteho vastaa nykyisiä pikalatausasemia, jolloin esimerkiksi uuden Nissan Leafin 40 kWh akun voisi ladata tyhjästä täyteen parissa tunnissa”, kertoo hankkeen toteutuksesta vastaava projektipäällikkö Janne Järvinen Winco Oy:stä.
Suunniteltu latausjärjestelmä on yhteensopiva nykyisen langattoman lataustandardin kanssa. Vastaanottokäämi voidaan jälkiasentaa mihin tahansa sähköautoon ja ajoneuvovalmistajien kanssa suunnitellaan myös tehdasasennettua ratkaisua. Pilotin ensimmäinen vaihe on valmis noin kahdeksan viikon kuluessa siitä, kun tilauspäätös on saatu. Myöhemmin on tarkoitus rakentaa myös liikkuvan ajoneuvon lataamiseen soveltuva latauskaista. Tällöin sähköauton lataaminen olisi mahdollista jopa 80 kilometrin tuntivauhdissa.