Kalasatamasta Pasilaan hankkeessa on saavutettu merkittävä ympäristösaavutus, sillä hankkeelle on myönnetty Suomen raitiotiehankkeista ensimmäisenä BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitus. Sertifikaatti saavutettiin huomioimalla kestävät ratkaisut, kuten kierrätyskelpoisten materiaalien käyttö ja ekologisesti monimuotoisen ympäristön luominen. BRE Akatemia myönsi hankkeelle ympäristöluokituksen toiseksi parhaalla arvosanalla kiitettävä.
Kierrätettyjen materiaalien käytön lisäksi hankkeessa keskityttiin paitsi kestävien ratkaisujen toteuttamiseen myös alueen luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen ja parantamiseen.
Kiertotalouden kriteerit täyttäen
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa hyödynsimme kierrätyskelpoisia materiaaleja yli 90 %. Muun muassa reunakiviä, maakiviä, kasvualustoja, pintamaita, vanhoja rakennekerroksia sekä alueilta purettuja betonirakenteita uusiokäytettiin hankkeessa. Kiertotalouden toteuttaminen oli keskeisessä roolissa, ja materiaalien kierrätys sekä uusiokäyttö huomioitiin aina alusta loppuun asti. Tärkeää oli myös kierrätyskelpoisten ja uusiomateriaalien laadun varmistaminen. Kaikki materiaalit tarkastettiin haitta-aineiden osalta ja esimerkiksi kierrätyskasvualustojen kohdalla maat tarkistettiin myös mahdollisten vieraslajien varalta.
Monimuotoisuutta toimivan liikenteen ohella
Kokonaisuudessaan alueesta suunniteltiin toimivan liikenteen ohella laadukas, viihtyisä ja kestäviä ratkaisuja sisältävä katuympäristö. Esimerkiksi raitiotien viheralueita on rakennettu vihreällä riimukiviraiteella aina kun mahdollista. Raidekasvillisuudessa on käytetty vettä ja ravinteita pidättävää biohiiltä, mikä auttaa kasveja kasvuun nopeasti ja luo monilajisen, kuivuutta kestävän ympäristön, joka myös vaimentaa melua. Viheralueita on myös lisätty esimerkiksi joidenkin pysäkkien katoille ja aidoissa kasvaviksi köynnöksiksi. Lisäksi monimuotoisuuden huomioiminen tarkoitti myös perinteisestä katukasvillisuudesta poikkeavan viherympäristön suunnittelua yhdessä biologin kanssa. Kartoituksen avulla tunnistettiin suojeltava kasvillisuus ja kehitettiin ratkaisuja eliöstön monimuotoisuuden lisäämiseksi.
Vastuullisuustyön ja osallistamisen merkitys
BREEAM-sertifikaatin avulla korostettiin koko hankkeen läpi kaikkien osallistamista vastuullisuustyöhön. Kaikkien oli noudatettava samoja standardeja, mikä loi yhtenäisen tavoitteen ja vahvisti hankkeen onnistumista. Vastuullisuusasioissa hankkeessa saavutettiinkin iso onnistuminen ja on hienoa, että merkittävälle työlle saatiin myös ulkopuolista tunnustusta.
Kalasatamasta Pasilaan raitiotiehanke tuli päätökseen aikaisemmin tänä vuonna ja liikennöinti linjalla aloitettiin elokuussa. Hankkeessa Kalasataman ja Pasilan välille rakennettiin raitiotie sekä siihen kytkeytyviä katualueita, viherkaistoja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä sekä kunnallistekniikkaa. Rataosuus on kokonaisuudessaan noin 4,5 kilometriä pitkä. Hanke valmistui kahden allianssin voimin, joista GRK oli mukana Karaatti-allianssissa Afry Finland Oy:n kanssa.