Päällystyksen uratarina: Parasta työssä on sen monipuolisuus

Henri Perälä työskentelee GRK:n päällystysliiketoiminnassa Keski-Suomessa. Perälä on ollut GRK:lla töissä opinnoistaan lähtien ja päässyt liikkumaan talon sisällä hyvin erilaisiin tehtäviin. 

”Olen viihtynyt hyvin ja tehnyt monipuolisesti töitä. Olen ollut niin työnjohtajana työmaalla kuin toimistolla laatuasioiden parissa ja välillä on tullut ajettua pyöräkonettakin. Parasta tässä työssä ja talossa on sen monipuolisuus. Tänään olen tehnyt töitä niin konttorilla kuin työmaalla, ja myös hyvin erilaisissa projekteissa. Tylsää päivää ei ole ollut, sillä työ on mielenkiintoista ja käytännönläheistä.” 

On hienoa nähdä oman työnsä jäljet konkreettisesti ja todeta, että tuossakin olen ollut mukana.  

Tietenkin tässä työssä on merkittävää myös se, miten monen arkipäivään ja elämään vaikutamme.


Mikä työssäsi on parasta? 

Ehdottomasti monipuolisuus.  

Mitkä ovat kolme pääasiallista työtehtävääsi? 

Ensimmäiseksi mieleen tulee tarjouslaskenta. Se onkin mielenkiintoista, sillä meillä päällystysliiketoiminnassa on hyvin erilaisia asiakkaita ja myös projektien koot vaihtelevat.  Välillä urakat ovat kooltaan muutamia satoja euroja, sitten taas välillä puhutaan useiden miljoonien projekteista. 

Tarjouslaskennan lisäksi teen myyntityötä, talousseurantaa ja laskutusta. 

Tärkeä työtehtäväni on myös yleinen päälle katsojan rooli – se, että päällystyksen homma toimii Keski-Suomessa.  

Pääsen säännöllisesti myös työmaille. Minua motivoi työn monipuolisuus: välillä olen toimistossa ja seuraavaksi työmailla katselmuksissa tai tilaajan, eli esimerkiksi Jyväskylän kaupungin edustajan kanssa katsomassa tulevia kohteita läpi ja suunnittelemassa, mitä työkohteita otetaan työn alle, ja millaisia päällystystoimenpiteitä niille tehdään. 

Millainen on ollut työpäiväsi tänään? 

Aamulla meillä oli kalusto- ja korjaamotoiminnan palaveri. Meillähän on paljon omaa kalustoa, ja sen lisäksi teemme töitä aliurakoitsijoiden kanssa, jolla on myös omaa kalustoa.  

Aamulla kävin läpi asfalttiaseman tuotantoon liittyviä asioita ja ennen lounasta ehdin vielä työmaakierrokselle. Hyvin monipuolinen, ja aika tavallinen aamu siis takana. 

  • Etu- ja Sukunimi:
  • Henri Perälä
  • Ikä: 
  • 29
  • Tehtävänimike: 
  • Työpäällikkö
  • Koulutus: 
  • DI
  • Paikkakunta: 
  • Jyväskylä
  • Vapaalla:
  • Vapaa-aika kuluu tällä hetkellä uuden talon rakentamisessa. Jos aikaa jää, niin pyöräilyä maastossa ja maanteillä, talviaikaan hiihtoa.

 

Mikä rakennusalassa kiehtoo? Miten päädyit alalle? 

Ei siihen yhtä syytä ole. Olin jo lukiossa aika varma siitä, että haen Teknilliseen yliopistoon.  Mietin, että rakennusala on kohtalaisen käytännönläheistä, eikä työssä pääse vieraantumaan todellisuudesta. 

Ovatko ajatukset pitäneet paikkansa? 

Hyvin pitkälti nämä lukiossa mietityt asiat ovat pitäneet paikkansa. Olen kokenut itse todella tärkeänä, että olen työuran varrella ehtinyt tehdä todella monipuolisesti töitä. 

GRK:ssa on useita eri liiketoimintoja niin Suomessa, Ruotsissa kuin Virossa. Olen päässyt tekemään töitä sekä rataliiketoiminnassa, taito- ja väylärakentamisessa sekä päällystyksessä – oikeastaan vain ympäristöteknologia on jäänyt vielä kokeilematta.  

Vaikka työ eri liiketoiminnoissa on pääpiirteittäin samantyyppistä, jokaisessa niissä on myös omat erityispiirteensä.  

Mikä päällyksessä on mielenkiintoista? 

Vastaan jälleen kerran, että työn monipuolisuus. Esimerkiksi meidän alueellamme Keski-Suomessa pääsee tekemään töitä koko päällystyksen elinkaaren kanssa: meillä on oma asfalttiasema, ja aloitamme prosessin kiven louhinnasta.  Pelkästään asfalttiaseman toiminta on kiinnostavaa, se on kuin pieni tehdas, jossa pääsee perille siitä, miten asfalttimassaa valmistetaan, ja mikä sen laatuun vaikuttaa. 

Tietenkin tähän kuuluu myös itse asfalttimassan levitys työmailla, jotka vaihtelevat valtateistä omakotipihoihin. Lopulta tietenkin vielä urakkakokonaisuus tarjouslaskennasta, työmaan aloitukseen ja projektin luovutukseen.  Tässä todellakin pääsee tekemään töitä A:sta Ö:hön.  

Mistä olet erityisen ylpeä työssäsi? 

Tietysti olen erityisen ylpeä hyvin menneistä työkohteista. Olemme tehneet Keski-Suomessa tänä vuonna hyvin näkyviä projekteja, kuten vaikka Kuokkalan sillan päällystäminen. 

On hienoa nähdä oman työnsä jäljet konkreettisesti – että tuossakin olen ollut mukana.  

Tietenkin tässä työssä on merkittävää myös se, miten monen elämään vaikutamme. Kun meidän työmme loppuu, se hyödyttää suoraan kaikkia: autoilijoita, kävelijöitä, pyöräilijöitä – kuka tahansa infraa käyttää tai teillä liikkuu.  

Nykyään katson maisemaa ja rakennettua infraa ammattilaisen silmin: silmäilen ajaessani päällysteen laatua ja panen merkille huonokuntoisia kohteita. Välillä lomallakin katselen tieverkkoa eri maissa – valitettavasti Suomessa näyttää siltä, että korjausvelkaa löytyy etenkin alemmilla tieverkoilla, jotka ovat päässeet huonoon kuntoon. Määrärahat päällystykseen olisivat todella tervetulleita, vaikka vähän isompinakin potteina. 

Mieleenpainuvin projektisi? 

Aika hankala yksittäisiä projektia sanoa, kun viime vuosina olen ollut niin monessa mukana. 

Hauskin tai paras muistosi työuran varrelta? 

Kun katson taaksepäin, niin parasta on ollut työn monipuolisuus. Olen päässyt tutustumaan ja sukeltamaan todella erilaisiin infraprojekteihin. Se on työn suola: saman projektin tai asian parissa ei tarvitse painia pitkään, vaan voi vaihtaa jouhevasti asiasta tai projektista toiseen.  Tässä työssä ei ole vaaraa, että kyllästyisi.  

Tosi tärkeää on myös se, että porukka toimii yhteen ja että on hyvä yhteishenki, koska yhdessähän näitä hommia tehdään.   

Millaisia ominaisuuksia ja taitoja työssäsi tarvitaan tai ovat eduksi? 

Tietynlainen tarkkuus ja paineensietokyky. Käytännönläheisyys. 

Millainen työpaikka GRK on? Mitä sanoisit ihmiselle? 

Ainakin kun omaa työhistoriaani mietin, niin mahdollisuus tehdä monipuolisia töitä eri liiketoiminnoissa ja halutessa vaikka eri maissa. On mahdollisuus kehittyä ja vaihtaa työtehtäviä. GRK:ssa hyvää on myös se, että yritys on kasvanut kymmenessä vuodessa todella paljon ja myös taloudellisesti kannattavasti. Se tuo tietysti turvaa, kun rakennusalalla on yleisesti ottaen ollut pulaa työpaikoista heikomman suhdanteen vuoksi. GRK:lla hommia on riittänyt ja ihmiset ovat voineet vaihtaa työstä toiseen. 

Miten kausivaihtelu näkyy työssäsi? Onko kesällä kiire ja talvella hiljaista? 

Kausivaihtelu näkyy hyvinkin vahvasti. Infrarakentamisessa on tyypillisesti merkittävää vaihtelua vuodenajan mukaan. Tähän vaikuttavat esimerkiksi tilaajien kilpailutusaikataulut, vuodenajat ja sääolosuhteet. Esimerkiksi päällystyksessä valtioiden urakat kilpailutetaan tyypillisesti alkuvuodesta, ja urakat on puolestaan paras toteuttaa lämpiminä vuodenaikoina tai lumettomaan aikaan.   

Käytännössä talvikaudella keskitytään tarjouslaskentaan ja valmisteleviin töihin. Talvikauteen kuuluu myös kaluston kunnossapitoa. 

Kevätpuolella alkaa kiviainestuotanto ja kesän lämmetessä eletään hyvinkin kiivasta tuotantokautta. 

Kehu vähän GRK:n päällystysliiketoimintaa. Millaista se on? 

Ammattimaista. Meiltä saa myös muuntautuvaa ja hyvää palvelua, koska teemme täitä suurille julkisille asiakkaille, mutta myös kotitalouksille. Saatamme samana päivänä paikata muutamaa neliötä kotipihassa ja tehdä valtavaa päällystysprojektia valtatiellä.  


Opinnot:  

Lukion jälkeen armeijaan, ja sen jälkeen vuonna 2014 alkoivat opinnot Tampereen Teknillisessä Yliopistossa (Rakennustekniikka ja infrarakenteet).  

Diplomityö tietomallintamisesta GRK:lle. 

Harjoittelut: 

Olen Keski-Suomesta kotoisin ja GRK oli minulle tuttu paikallisten urakoiden kautta. Hain kesätöihin GRK:lle ensimmäisen kerran vuonna 2017. Sen jälkeen olen tehnyt töitä GRK:lla opintojen ohella, kesien lisäksi myös talvikaudella. 

Ensimmäinen kesätyö ja harjoittelu kesällä 2017, jolloin olin töissä GRK:n Vantaan toimistolla. Avustin silloin mm. Kehä I -projektissa ja tarjouslaskennassa. 

Töitä opintojen ohella 

  • Vuosien 2017–2018 välisen talven työskentelin opintojen ohella Tampereen toimistolla, työnkuva tarjouslaskennassa avustamista. 
  • Vuonna 2018 siirryin ratahommiin Tampereelle, työskentelin työnjohtajana ja monitoimimiehenä. 
  • Vuonna 2019 työskentelin opintojen ohella Vantaalla Tikkurilanrannan työmaalla työnjohtajana ja työmaainsinöörinä. Projektiin sisältyi mm. kunnallistekniikan ja Keravanjoen rantarakenteiden rakentamista.  

Valmistuminen vuonna 2020.  

”Opintojen jälkeen olen tehnyt päätoimisesti töitä laatuinsinöörinä ja HSEQ-päällikkönä päällystysliiketoiminnassa. Vuoden 2024 alussa aloitin työpäällikkönä Keski-Suomessa päällystysliiketoiminnassa.”