Jätkäsaari, Helsinki

GRK alkaa rakentaa merkittävää kaupunkikohdetta, Jätkäsaarenkannaksen siltaa Helsingissä

GRK on valittu rakentamaan Helsingin Jätkäsaareen uutta Jätkäsaarenkannaksen siltaa. Hankkeessa puretaan nykyinen Jätkäsaarenkannaksen silta ja tilalle rakennetaan uusi teräsputkisiltapari sekä rantamuurirakenne. Projektinjohtourakan arvo on noin 17 miljoonaa euroa. Työn tilaajana on Helsingin kaupunki.

GRK:n projektinjohtourakka sisältää Jätkäsaaren kannaksen nykyisen sillan ja katurakenteiden purkutyöt, uuden Jätkäsaaren kannaksen sillan rakentamisen, rantamuurien uudelleen rakennustyöt, kunnallistekniikan saneeraustöitä, raitiotienlinjojen siirrot sekä uudelleen rakennuksen, valaistuksen rakentamista ja katualueiden muutokset lopullisine istutuksineen.

Urakan valmistelu alkoi syyskuussa kehitysvaiheella. Rakennustyöt on tavoitteena saada käyntiin viimeistään vuodenvaihteessa ja töiden on tarkoitus valmistua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Helsingin kaupunki teki asiasta hankintapäätöksen 5.9.2024 ja sopimus allekirjoitettiin 27.9.2024.

Liikenteellisesti erittäin vilkas rakennuskohde

Jätkäsaaressa entisestä satama- ja teollisuusalueesta on kuoriutunut viihtyisä asuinalue. Tällä hetkellä Jätkäsaaren alueen asukasluku on noin 15 000. Jätkäsaaressa sijaitsee myös Suomen vilkkain matkustajasatama, joka heijastuu myös liikenteeseen.

”Työskentelemme Suomen tiiviimmin rakennetussa ympäristössä ja samaan aikaan myös meriympäristössä. GRK:n työalue sijoittuu Jätkäsaaren Clarion-hotellin edustalta Mechelininkadun liittymään. Urakka-alueen länsipuolen naapurissa on Supercellin pääkonttori, idässä taas risteilylaivat ja huviveneilijät. Tässä urakassa on ensisijaisen tärkeää suunnitella sekä rakentaa toimivat liikennejärjestelyt rakennustöiden ajaksi”, työpäällikkö Roope Korpela GRK:lta kertoo.

”Tätä urakkaa voi kuvailla insinöörityön syvimmäksi olemukseksi, sillä rakennamme pienellä alueella, jossa tekniikkaa on paljon. Urakan aikana kaivaudumme mm. ratikan alapuolelle tekemään siltoja. Menemme töihin jopa 15–18 metrin syvyyteen merenpinnan alapuolelle. Työalueista noin 1–5 metrin päässä liikennöi puolestaan koko Länsisataman autoliikenne sekä Jätkäsaaren ajoneuvo- ja raitioliikenne”, Korpela kuvailee.

GRK on ollut mukana Jätkäsaaressa useammassa projektissa, kuten Saukonkanavan ja Saukonlaiturin rakentamisessa, Liikuntapuiston sekä Hyväntoivonpuiston ja Rokkiporkkanan rakentamisessa.

“Rokkiporkkana on silta, joka sai viime vuonna RILin Vuoden silta -tunnustuspalkinnon korkealuokkaisesta siltasuunnittelusta ja -rakentamisesta. Me vastasimme rakentamisesta, silloinen Ponvia, nykyinen A-Insinöörit toimi sillan teknisenä suunnittelijana ja arkkitehtisuunnittelusta VSU maisema-arkkitehdit.”


Tiedotteen kuva: Helsingin kaupunki