Kevin työskentelee GRK:lla teknisenä harjoittelijana Lounais-Suomen ratojen kunnossapidon parissa. Kunnossapidon sopimus kattaa koko Lounais-Suomen rataverkon ja käytännössä GRK vastaa siitä, että rataverkko pysyy jatkuvasti liikennekelpoisena. Kunnossapitoalue 2, jolla Kevinkin työskentelee sisältää rataosuudet Kirkkonummi–Uusikaupunki, Turku–Toijala ja Hyvinkää–Hanko. Yhteensä alue sisältää mm. 280 tasoristeystä, 300 vaihdetta, 280 siltaa, 16 tunnelia sekä ohjaus- ja turvalaitteita. Lämmitettäviä vaihteita on noin 70. Insinööriopintojen ohella on ollut mahdollisuus työskennellä nollasopimuksella, eli työsopimus on ollut joustava ja työmäärä vaihdellut opintojen määrän mukaan. Lomien aikana Kevin on palannut aina täyspäiväisesti takaisin huoltotöihin.
Miten kuulit GRK:sta ja päätit hakea harjoitteluun?
Olin tiennyt GRK:n yrityksenä ennenkin, mutta töihin turvalaitteiden kunnossapitoon hain lopulta ystäväni kautta.
Mitä opiskelet ja miten työ on tukenut opintojasi?
Opiskelen Turun ammattikorkeakoulussa konetekniikan insinööriksi. Tämänhetkistä työtäni on tukenut paljon myös aiempi automaatio- ja sähköasentajan koulutukseni.
Millaista töiden aloitus GRK:lla oli ja miten työt ovat sujuneet tähän mennessä?
Töiden aloitus oli tietenkin aluksi jännittävää. Alun jännityksen jälkeen kuitenkin työ on ollut todella mukavaa ystävällisten työkaverien takia. Erityisesti meidän Turun seudun kunnossapitoalueella. Tähän asti työt ovat sujuneet erittäin hyvin ja olen ollut iloinen siitä, että olen saanut tehdä työtä kesäisin täysipäiväisesti sekä koulun ohella myös nollatuntisopimuksella.
Millainen on yleensä työpäiväsi?
Normaalisti työskentelen turvalaitteiden kunnossapidossa, johon kuuluu kaikki junaliikenteen turvalaitteet esimerkiksi opastimet, tasoristeykset, baliisit, erkat sekä akselinlaskijat. Työpäivinä teen osoitettuja huoltoja, jos liikenteeseen ei tule vikoja. Syksyisin koulun ohessa olen ajoittanut huoltoja ja lomilla palannut takaisin huoltoihin.
Mikä on ollut parasta GRK:lla?
Mielestäni GRK:lla on ollut parasta ainakin se, että kaikki ovat ystävällisiä ja erityisesti oma työryhmä on todella mahtava.
Tähän asti työt ovat sujuneet erittäin hyvin ja olen ollut iloinen siitä, että olen saanut tehdä työtä kesäisin täysipäiväisesti sekä myös koulun ohella.
Lue lisää Lounais-Suomen rataverkon kunnossapidosta