Helsingin Kalasataman ja Pasilan yhdistävä uusi raitiolinja 13 on aloittanut liikennöinnin. GRK ja AFRY vastasivat yhtenä allianssina hankkeen pohjoisen osion suunnittelusta ja toteutuksesta. Raitiotien rakentamisen yhteydessä on kehitetty jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita, viihtyisyyttä ja luonnon monimuotoisuutta reitin varrella.
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa rakennettiin uusi 4,5 kilometriä pitkä raitiotie yhdistämään nykyiset raitiotie-, metro- ja junaverkot toisiinsa. Uusi linja 13 kulkee Nihti–Kalasatama–Vallilanlaakso–Pasila-väliä. GRK:n ja AFRY:n muodostama Karaatti-allianssi vastasi hankkeen pohjoisosan reitistä, joka kulki Hermannin rantatien ja Haukilahdenkadun liittymästä Vallilanlaakson kautta Pasilaan.
Raitiotien rakentamisen yhteydessä on kehitetty myös jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita, viihtyisyyttä, ja luonnon monimuotoisuutta reitin varrella. Olemassa olevien ja uusien kevyen liikenteen reittien kohentamisen ohella pyöräteiden- ja telineiden asettelulla tuetaan vaihtamista liikkumisvälineestä toiseen. Suunnittelussa huomioitiin esteettömyys etenkin suojatieylityksissä, pysäkille ohjaavien katukivetysten asettelussa ja kalusteiden sijoittelussa.
Monipuolista ja kuivuutta kestävää paikallislajistoa
Alueesta suunniteltiin joustavan joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen ohella laadukas, viihtyisä ja kestävien ratkaisujen katuympäristö. Perinteisestä katukasvillisuudesta poikkeava viherympäristö on suunniteltu yhdessä biologin kanssa alueelle luonteenomaiseksi ja moninaiseksi.
Hankkeessa toteutettiin BREEAM Maankäyttö ja ekologia -kriteeristön mukainen ekologinen kartoitus, jossa tunnistettiin suojeltava kasvillisuus ja kehitettiin ratkaisut eliöstön monimuotoisuuden lisäämiseksi. Kartoituksen pohjalta vieraslajit poistettiin ja korvattiin paikalliselle alueelle luonteenomaisilla ja kasvualustaan sopivalla lajistolla.
Reitillä rakennettiin vihreää riimukiviraidetta aina kun mahdollista. Kuivan ja paahteisen rata-alueen kasvualustassa hyödynnettiin vettä ja ravinteita pidättävää biohiiltä, joka auttoi kasvit kasvuun heti tänä kesänä. Raide kasvaakin nyt monilajista ja kuivuutta kestävää niittyä, joka vaimentaa myös melua. Raiteen lisäksi uusia viheralueita löytyy esimerkiksi joidenkin pysäkkien katoilta sekä aidoissa kasvavina köynnöksinä. Melutarkastelusta selvisi, ettei äänenvoimakkuus reiteillä tule kasvamaan, mutta köynnöksiä kasvavat aidat vähentävät melun tuntua entisestään.
Lisätietoa hankkeesta löydät Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen verkkosivuilta.
Lisätietoa reitillä liikennöivästä linjasta 13 löydät HSL:n sivuilta.