Viron Tiehallinto ja GRK Infra As yhdessä GRK Infra Oy:n kanssa ovat solmineet sopimuksen Võõbu-Mäo neljäkaistaisen tieosuuden rakentamisesta. Sopimuksen arvo on noin 50 miljoonaa euroa.
GRK Infra As ja GRK Infra Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen Tallinna-Tarto valtatie Võõbu-Mäo uuden tieosuuden rakentamisesta. Töiden pääurakoitsijana toimii GRK Infra AS ja sopimus on arvoltaan noin 50 M€. Tieosuuden rakentaminen on kestoltaan 30 kuukautta ja töiden tulee olla valmiina vuoden 2022 loppuun mennessä. Töiden on tarkoitus alkaa vuoden 2020 heinäkuussa ja urakan esivalmistelut on jo aloitettu.
Uusi tie rakennetaan Tallinna-Tarto-Võru-Luhamaa valtatielle ja urakka-osuuden pituus on 18 kilometriä. Työ sisältää mm. maanleikkaustöitä, massan vaihtotöitä sekä poikkeuksellisesti jopa kalkkikiven louhintaa ja murskausta noin 250 000 m3, kerrosrakenteiden rakentamista ja asfaltointitöitä. Valtatielle rakennetaan yhteensä kuusi uutta siltaa.
Viron kaakkoisrajan ensimmäinen rakennusvaihe alkaa kesällä
Viron poliisi ja rajavartiolaitos allekirjoitti 12. toukokuuta sopimuksen työyhteenliittymän (AS Merko Ehitus Eesti ja GRK Infra AS) kanssa. Urakka on suunnittele-toteuta muotoinen.
Urakassa rakennetaan 23,5 kilometrin pituinen huoltotie ja raja-aita vesistöylityksineen raja-alueelle Võrumaalle kaakkois Viroon. Työt alkavat Viron, Latvian ja Venäjän rajojen yhdistymispisteestä ja päättyvät Luhamaalle. Teknisesti kyseessä on hanke, joka vaatii tarkkaa geosuunnittelua ja vahvaa osaamista pohjanrakentamisessa. Työt tehdään tarkasti rajatulla raja-alueella ja niin kuin kaikkialla raja-alueella on täälläkin tiukat omat säännöt. Urakassa rakennetaan myös soiden ja lampien ylitse pitkiä ponttooneista tehtyjä siltoja. Olosuhteet ovat haastavat koko urakka-alueella ja olosuhteiden vuoksi myös urakka-aika on niin pitkä, että voidaan hyödyntää myös talviajan mahdollisuuksia. Työt valmistuvat huhtikuussa 2023.