Länsimetron ratalinjan päällysrakenteen ja virtakiskon urakoitsijaksi on valittu GRK-konserniin kuuluva Winco Oy. Urakan arvo on noin 15 miljoonaa euroa.
Päällysrakenneurakka pitää sisällään metroraiteen rakentamisen tunneleihin. Urakka koostuu tukikerrossepelin toimittamisesta sekä pölkkyjen, kiskojen ja vaihteiden asentamisesta. Myös runkomelueristeen hankinta ja asentaminen kuuluu päällysrakenneurakkaan. Asentamisen jälkeen kiskot hitsataan jatkuvakiskoiseksi ja rata tuetaan useita kertoja, mikä takaa tuleville matkustajille pehmeän ja tasaisen metrokyydin.
GRK-konsernilla on parhaillaan käynnissä useampi urakka Länsimetron hankkeessa. GRK:n toteuttama ratalinjan urakka käynnistyi kesällä 2018 sekä Finnoon aseman rakentaminen GRK Infra Oy:n ja Aki Hyrkkönen Oy:n työyhteenliittymänä syksyllä 2018. Winco Oy:n metroasemien pääsähkön jakeluverkon rakentaminen alkoi alkuvuodesta 2019.
”Tämä mielenkiintoinen urakka sopii hyvin osaamiseemme. Meillä on vahva kokemus päällysrakenteen ja virtakiskojen urakoinnista vastaavissa hankkeissa. On hienoa olla toteuttamassa valtavaa Länsimetro-hanketta näin monipuolisesti. Päällysrakenteen ja virtakiskojen urakka tuo synergiaetuja ja jatkuvuutta GRK:lla jo käynnissä oleviin Länsimetron urakoihin”, kertoo Winco Oy:n toimitusjohtaja Timo Virmala.
”Yhteistyö GRK-konsernin kanssa on toiminut hyvin kaikissa käynnissä olevissa urakoissa, ja odotamme innolla yhteistyötä myös päällysrakenneurakassa. Kyseessä on aikataulukriittinen urakka, jossa yhteistyön asemaurakoiden kanssa on sujuttava kitkattomasti. Päällysrakenteiden asennus alkaa työmaalla kesäkuussa 2020, ja tällöin ratalinjalla ei enää voida liikkua ajoneuvoilla”, sanoo tekninen johtaja Raimo Kaunismäki Länsimetro Oy:stä.
Länsimetron kakkosvaiheen Matinkylästä Kivenlahteen arvioitu valmistumisaika on 2023. Louhintavaihe päättyi 2018 ja se alitti budjetin n. 14 miljoonalla. Ratalinjalla ja viidellä asemalla on siirrytty louhinnasta rakentamisvaiheeseen, joka etenee suunnitellusti. Sammalvuoren varikolla ovat jo käynnissä talotekniikkatyöt.
Vuoteen 2022 asti asemilla ja ratalinjalla rakennetaan, ja sen jälkeen siirrytään käyttöönottovaiheeseen, johon kuuluvat urakoiden vastaanotot, laaja testausvaihe sekä viranomaishyväksynnät. Länsimetron osalta metro on valmis, kun se luovutetaan operaattorin käyttöön liikenteen aloittamisen valmisteluja varten.
Lisätietoja:
Länsimetro Oy, tekninen johtaja Raimo
Kaunismäki, puh. 050 390 6670, raimo.kaunismaki(at)lansimetro.fi Winco Oy, toimitusjohtaja Timo Virmala,
puh. 040 658 5113, timo.virmala(at)winco.fi
Länsimetron tehtävänä on rakentaa metro Ruoholahdesta Kivenlahteen. Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuudelle rakentuu 7 km pitkä ratalinja ja 5 asemaa. Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko. 2017 valmistui 14 kilometriä pitkä ratalinja Ruoholahdesta Matinkylään ja kahdeksan uutta asemaa. Länsimetro Oy omistaa osuuden asemat ja radan teknisine järjestelmineen. Osuus on luovutettu operaattorille lokakuussa 2017. www.lansimetro.fi, @metrorakentuu
GRK on suomalainen rakennusalan konserni, johon kuuluvat Suomessa toimivat GRK Infra Oy, GRK Road Oy ja Winco Oy, Viron GRK Infra AS sekä Ruotsin GRK Infra Ab. Meillä työskentelee yli 500 ammattilaista ja liikevaihto vuonna 2018 oli 250 miljoonaa euroa. Ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen raiderakennusosaaminen. Väylä-, taito-, ympäristö- ja teollisuusrakentamisen kattavassa infrarakentamisessa tarjoamme kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon. www.grk.fi